Vecka 5

Hej åk 6 och alla vårdnadshavare!

Frånvaroanmälan vid sjukdom eller frånvaro måste göras varje dag på skolwebben!

Utvecklingssamtal: Här kommer tiderna för utvecklingssamtal i åk 6. Om er tid inte passar så går det bra att byta tid med varandra, men meddela gärna berörd lärare så att vi är förberedda. Om ni har något speciellt som ni vill att vi ska prata om på mötet (ämne eller liknande) så maila gärna oss innan så vi kan ta reda på information eller förbereda oss.

Utvecklingssamtal tillsammans med Amanda måndag 12/2 åk 6 i 4C:s klassrum

Tid: Elev:
7.45 Oliver
8.00 Fatima
8.15 Anton
8.30 Emma
8.45 Ben
9.00 Edla
9.15 Erik
9.30 Loke
9.45 Léon
10.00 Max
10.15 Ricardo

 

Utvecklingssamtal tillsammans med Emily måndag 12/2 åk 6 i åk6 klassrum

Tid: Elev:
12.45 Adam
13.00 Aleksa
13.15 Matija
13.30 Filip
13.45 Ingrid
14.00 Tannaz
14.15 Theo
14.30 Linnéa
14.45 Kevin
15.00 Jolene
15.15 Hugo

 

Simning: Under vecka 5 och 13 kommer eleverna på Årstadalsskolan att simma. Emily åker och simmar med eleverna på tisdag eftermiddag klockan 14.00-15.00. Eleverna åker hem med Zeffer och Feddy. Eleverna måste ha med sig badkläder, handduk och gärna frukt och dryck till efteråt.

Läxhjälp erbjuds av skolan varje måndag kl. 15.00-16.00 tillsammans med Sarina.

Tider för Nationella proven:

  • Svenska tisdag den 6 februari och torsdag 8 februari.
  • Matematik tisdag den 10 april och torsdag den 13 april.
  • Engelska onsdag den 2 maj och fredag den 4 maj.

Matteläxa: Från och med vecka 4 och resten av terminen så kommer åk 6 att ha en matteläxa. Läxan handlar om att lära sig förstå begrepp och använda dem i matematiska sammanhang (uträkningar). Varje tisdag får eleven en lapp med veckans begrepp. Tisdagen veckan där på kommer vi sedan att ha ett litet test på läxan där de får visa om de kan beskriva begreppet och lösa någon uträkning. Jag kommer varje vecka att titta igenom elevernas test men de kommer inte att få tillbaka dem rättade utan om någon elev inte kan begreppen eller inte har gjort läxan så kommer jag att prata individuellt med den eleven och göra en plan för hur vi går vidare och lär oss.

Matematik: Under vecka 3 och 4 kommer vi arbeta med algebra, uttryck och ekvationer. Vi ska arbeta klart med det sista kapitlet i höstens bok innan vi går vidare till den nya. Måndag den 29 januari har vi ett litet test på kapitlet och eleverna ska då kunna (beskrivningarna finns här) sidorna 126, 128, 129, 130, 132, 133, 134 och 135.

Vill också passa på att tipsa om några olika webbresurser och filmer som finns på nätet som kan vara till stöd när du vill lära dig något nytt eller behöver stöd i något du inte riktigt förstår.

webbmatte.se (http://www.webbmatte.se/)

Här finns filmer om matte från åk 6 till gymnasiet på Svenska, Arabiska, Engelska, Spanska, Persiska, Polska, Ryska och Somaliska. Det finns också bedömningsstöd för åk 7-9.

Mattecoach på nätet (http://www.mattecoach.se)

Hos Mattecoach på nätet kan du chatta om dina matteproblem med lärarstudenter på kvällstid. Tjänsten är gratis.

Matteboken.se (http://www.matteboken.se/)

Mattecentrums resurs där du hittar alla kurser från åk 3 upp till högskolan. Genomgångar, övningar och filmer.

Formelsamlingen (http://www.formelsamlingen.se/)
Här hittar du formler för matematik, fysik och kemi.

Kalkyl (http://www.ur.se/Produkter/183056-Kalkyl-Omkrets#Om-serien)
Kalkyl är UR:s serie med inspirerande matteprogram. Programledare är Sabine Louvet från Äppelviksskolan i Stockholm.                                      /Amanda

 

NO: Under hela vårterminen kommer vi att arbeta med Kemi och Fysik i form av ett miljötema. Vi kommer att arbeta med Storyline som är ett arbetssätt och ett förhållningssätt till inlärning. Typiskt för storyline är att verksamheten koncentreras kring en berättelse som man skapar tillsammans. Under en storyline startar man i deltagarnas förförståelse som utmanas och bearbetas genom arbete i grupp, individuellt och i storgrupp.

Åk 6 arbete kommer att handla om FRÅN INGET TILL ALLT. Vi kommer att börja i det lilla med atomer, grundämnen, molekyler, kemiska föreningar och kemiska reaktioner och helt enkelt lära oss om grunderna i olika materia och hur allt runtomkring oss är uppbyggt. Vi kommer sedan att inrikta oss på Big Bang, vårt solsystem, jordens skapelse, förutsättningar för liv på jorden, vatten, luft, fotosyntesen, kretslopp, djur och växters och evolution, samt livets utveckling för oss människor. Tanken är att vi ska landa i Östersjön och miljöproblem som finns där som skapats på olika sätt och vilka förutsättningarna är framöver och hur vi kan förhindra eller förminska dessa problem.                                                    /Amanda

SO: Fram till sportlovet kommer eleverna att arbeta med samhällskunskap med fokus på demokrati och massmedia. De lär sig om begreppet demokrati, diktatur, direkt- och representativdemokrati, hur de kan hålla ett möte, vem som bestämmer i kommunen och i Sverige.

De ska även utveckla sin kunskap om massmedia och dess makt. De kommer att undersöka reklam, avsändare och fördjupa sig inom källkritik både i bokform men framförallt på nätet och i sociala medier.

Målet är att utveckla deras förmågor att analysera, se samband, vara källkritisk och att de får en god begreppsförmåga. De kommer att skriva en argumenterandetext i svenska som bedömning samt ha ett begreppsprov.

SVENSKA: Fram till sportlovet arbetar eleverna med ett ämnesintegrerat samarbete mellan SO och svenska. Eleverna ska lära sig vilka delar som ingår i en argumenterandetext. Vi arbetar med modellering som bygger på gemensamma genomgångar, nedbrytning och uppbyggnad av gemensamma texter, övningar i att härma och sedan skriva självständigt.

Parallellt med detta område kommer eleverna att fördjupa sig i retorik. De ska känna till begrepp som åsikt och att det finns olika sorters argument. De kommer att få träna på att använda sig av argument som talar till hjärtat och argument som är faktabaserade.

De kommer att få träna på sin argumentationsteknik och öva på hur de kan övertyga med sin röst, sitt kroppsspråk och att våga debattera för ett ämne i mindre grupper. Så se upp snart kommer de kräva höjd veckopeng! 🙂

Målet är att utveckla deras förmågor att tala inför grupp, diskutera, skriva och vidga deras begreppsförmåga.

/Emily

ENGELSKA:

Vi har pratat om Australien och läst texten ”Down under”. Läxan till nästa vecka är text 8b, vilken är en fortsättning på området Australien. Text och glosor i läxa. Dessutom ska alla elever skriva en egen kort faktatext på eng om något som har med just Australien att göra. De får börja jobba med texten här i skolan, för att sedan göra klart den hemma. Man kan skriva om James Cook, Ayers Rock, aboriginerna, koalan eller något annat man finner intressant. Givetvis tar de hjälp av nätet eller faktaböcker.

 

BILD: Nu har vi kickat igång vårterminens bildprojekt! Utifrån ett historiskt verk skapar vi både en kopia i valfri teknik samt en egen tolkning utifrån rubriken – Ett minne? En dröm? – Vi kommer även att skriftligt göra en fördjupad bildanalys samt arbetar med en processportfolio under hela projektets gång.

 

Bedömning görs av samtliga bildämnets förmågor och betygsättning sker i slutet på terminen.

En läsläxa lämnas ut vecka 8 som förberedelse inför bildanalys vecka 10.

Hälsningar Jessica                    jessicablixt@hotmail.com

 

 

 

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s